Onze school

Onze School

De Linde is de dorpsschool van Achterbroek. Het is onze missie om elk kind te stimuleren in een brede waaier van ontwikkelingsvelden en zoveel mogelijk leerwinst te helpen verwerven, met oog voor zijn of haar talenten en behoeften. We streven hierbij naar actieve participatie, een onderzoekende ingesteldheid en welbevinden van de leerlingen en het schoolteam.

De Linde is een kleine dorpsschool. De kleinschaligheid zorgt ervoor dat we elkaar goed kennen en geeft een gevoel van geborgenheid en thuiskomen. We komen regelmatig met de hele school samen voor een schoolmoment met onze mascottes Sus en Zus. We hebben een stevig netwerk in het dorp: we worden gesteund door een netwerk van betrokken ouders, we hebben een fijne samenwerking met het dorpshuis (onze buren), de lokale middenstand, de lokale jeugdverenigingen,…

Onze school en ons dorp liggen in een landelijke omgeving. We hebben veel oog voor de natuur rondom ons: onze kinderen spelen in onze schooltuin, we gaan regelmatig wandelen, we brengen de seizoenen in de klas, onze kleuterklassen hebben een buitenklasje, we doen uitstappen zoveel mogelijk met de fiets,… Onze kinderen weten waar gezond eten vandaan komt door regelmatig samen te koken en een boerderij te bezoeken.

Buiten spelen en leren daagt kinderen niet alleen uit tot leren en ontdekken, maar biedt kinderen ook veel beweegkansen. We vinden het belangrijk om kinderen ook buiten de sportlessen te ondersteunen in hun motorische ontwikkeling. Zo doen we schrijfdans vanaf de instapklas tot de kinderen vlot kunnen schrijven in het tweede leerjaar, bieden we aangepaste materialen aan in de kleuterklassen om een goede pengreep te helpen ontwikkelen, en zetten we in op bodymap voor een brede motorische ontwikkeling.

We besteden veel aandacht aan een zachte overgang van de kleuterschool naar de lagere school. We stemmen de leerstof van de derde kleuterklas af op die van het eerste leerjaar. De zorgjuffen van de tweede en de derde kleuterklas zijn dezelfde als die van het eerste en tweede leerjaar. Het werken in hoeken dat de kinderen kennen uit de kleuterklas, trekken we door naar het eerste leerjaar in de vorm van speelleren en hoekenwerk. De leerlingen van de derde kleuterklas sluiten na de paasvakantie regelmatig aan bij het hoekenwerk in het eerste leerjaar.

Zelfstandigheid vinden we belangrijk en we willen onze kinderen zelf zoveel mogelijk de regie geven over hun leren. Daar zetten we dus op in vanaf de instapklas. In de kleuterklassen stimuleren we de kinderen om zoveel mogelijk zélf te doen (bij het eten, omkleden, toiletbezoek,…). We zoeken manieren om deze zelfstandigheid te behouden bij de overstap naar de lagere school, bijvoorbeeld met hoekenwerk (speelleren), met hen in gesprek te gaan over hulpmiddelen die ze gebruiken en het spoor waarin ze werken. Het zelfstandig werk bouwt op doorheen de lagere school, met een weektaak in de bovenbouw die hen goed voorbereid op de middelbare school. In de bovenbouw gaan de kinderen ook samen op meerdaagse uitstap waarbij sommige kinderen voor het eerste een paar nachten weg zijn van thuis.

We streven ernaar om onze kinderen meer mee te geven dan alleen leerstof. Zich goed voelen op school, in de groep en in hun vel, vinden we belangrijk. Daarom maken we tijd voor Alohi, waarbij de kinderen leren om tot rust te komen en inzicht krijgen met hun gevoelens en die van anderen. Peuters mogen ’s middags een dutje doen. We helpen de kinderen zich ervan bewust worden dat ze executieve functies, zoals planning en concentratie, nodig hebben om te leren. We laten onze kinderen kennismaken met de christelijke waarden en normen.

Iedereen heeft andere talenten, iedereen moet voor iets anders meer moeite doen. We differentiëren daarom met een sporenwerking, en het spoor dat een kind gebruikt kan verschillen tussen leergebieden. Werken we met ons zorgteam in de eerste plaats preventief. We bieden Alohi, schrijfdans, bodymap,… aan aan alle leerlingen om schrijf-, lees-, reken- en concentratieproblemen zo veel mogelijk te voorkomen. Zorgleerkrachten werken zoveel mogelijk mee in de klas (co-teaching). Iets niet kunnen is geen schande: foutjes maken is nodig om te leren. We werken inclusief en merken dat er meer kinderen met een anderstalige achtergrond en met taalproblemen op onze school zitten. We werken samen met vrijwilligers die elke dag met hen komen oefenen, hebben een logopediste in ons zorgteam, en oefenen het technisch lezen in de onderbouw met een ploeg enthousiaste vrijwilligers.

Download praktische informatie over onze schoolwerking.

Bekijk de foto’s van onze school

Schoollied

Refrein:
Ring, ring, de schoolbel gaat.
Iedereen is weer paraat.
Ben je groot of ben je klein;
samen-zijn is hier zo fijn!

1) Ik ben al groot en ik hoor erbij
met mijn vriendjes in de rij.
Kleuren, kleven kan ik al,
spelen met een bal.

2) En is de zon er weer vandaag?
In de tuin speel ik zo graag;
taartjes bakken in het zand,
buiten is het heel plezant

Refrein

3) Met een grote boekentas
ga ik naar de eerste klas.
Tellen, schrijven leer ik hier
met plezier!

4) Doorschuiven naar ’t tweede jaar,
daar hangt de jaarkalender klaar.
drie maal drie en zes maal zes,
tafels leer ik in de rekenles.

Refrein

5) Tot de 1 000, dat doen wij.
Ja, ook cijferen komt erbij.
Naar Kalmthout met de hele klas,
de fiets komt hier van pas!

6) De grote school staat voor ons klaar;
skaten, steppen mag je daar.
Slapen in een ander bed,
bos of zee, ’t is altijd pret!

Refrein

7) In ’t vijfde leren we heel veel;
franse les is ook ons deel!
Il fait chaud, il fait froid,
un, deux, trois!

8) We zijn de grootsten, doen ons best,
de leerkracht zorgt nu voor de rest!
We zetten onze laatste stap!
’t Laatste jaar gaat veel te rap!

Refrein (2x)

Tekst: leerkrachten
Muziek: Peter Knockaert

Klik en zing mee!